De internationale nachttrein tussen Amsterdam, München en Wenen is redelijk recentelijk opgezet. Vanuit de overheid kwam voor dit traject ook direct subsidie: het financieel dekkend houden van het traject tot een maximum van 6,7 miljoen euro. Het financieren van het internationale treinvervoer door de overheid duidt op een positief beeld van internationaal treinverkeer. Ook voor de toekomst lijkt de overheid in te grijpen op het gebied van een Europees treinstelsel. De Nationale Spoorwegen (NS) gaat het monopolie op internationaal verkeer verliezen, wat betekent dat andere bedrijven aanspraak kunnen maken op nieuwe internationale bestemmingen. Competitie kan de prijs voor reizigers bijvoorbeeld aantrekkelijker maken, dus ook dit kan als een positieve invloed beschouwd worden.
Om te kijken naar de invloed van de overheid op alternatieven, is het bekendste voorbeeld de aankoop van aandelen Airfrance-KLM. Maar een belangrijk onderdeel in de recente miljoenennota is het verduurzamen van de luchtvaart, door bijvoorbeeld het uitfaseren van kerosine. Dus de grote hoeveelheden geld die richting het alternatief gaan, zijn niet per se bedoeld voor de uitbreiding ervan in tegenstelling tot de treinen.
De Europese Unie (EU) heeft meerdere beleidspunten om internationaal treinverkeer te bevorderen. Om te beginnen is het algemene doel om het aandeel van treinverkeer in Europa significant te vergroten, met een verdubbeling tussen 2010 en 2030 met een verdrievoudiging in het jaar 2050. De EU kan grote invloed uitoefenen door het treinstelsel te denationaliseren, wat de efficiëntie en gemakkelijke toegang tot internationale treinen zou moeten bevorderen. Ook is het subsidiëren van de benodigde infrastructuur één van de hoofdpunten van de EU. Kijkend naar afgelopen jaren voor projecten zijn enkele voorbeelden van bevordering van gebruik al te zien, zoals de Eurostar of de connectie tussen scandinavië en Duitsland. Kijkend naar de toekomst staan er meer dan 10 projecten gepland om het doel van verdubbeling te kunnen bereiken. De projecten zijn veelal de aanleg van nieuwe infrastructuur.
Rijksoverheid. (10-10-2019). De internationale nachttrein komt terug naar Nederland. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/10/10/de-internationale-nachttrein-komt-terug-naar-nederland
NOS. (11-08-2023). NS verliest alleenrecht op internationale bestemmingen. https://nos.nl/artikel/2486225-ns-verliest-alleenrecht-op-internationale-bestemmingen
Rijksoverheid. (26-02-2019). Nederlandse staat koopt 12,68% van de aandelen in Air France-KLM. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/02/26/nederlandse-staat-koopt-1268-van-de-aandelen-in-air-france-klm
Rijksoverheid. Overzicht lopende projecten, thema mobiliteit. https://www.nationaalgroeifonds.nl/overzicht-lopende-projecten/thema-mobiliteit/luchtvaart-in-transitie
European Commission. (14-12-2021). New Action Plan: boosting long-distance and cross-border passenger rail. https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/action-plan-boost-passenger-rail-2021-12-14_en
European Commission. Mobility and transport, rail. https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/rail_en
European Commission. (31-1-2023). Connecting Europe by train: 10 EU pilot services to boost cross-border rail. https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/connecting-europe-train-10-eu-pilot-services-boost-cross-border-rail-2023-01-31_en
Afbeelding 1: Bestaande internationale treintrajecten. ("NS verliest alleenrecht op internationale bestemmingen")