Treinreizen kosten een hoop tijd op het eerste gezicht. Als je echter verder kijkt dan valt dat uiteindelijk mee. Als je met het vliegtuig reist, moet je meestal eerst naar de luchthaven gaan en heb je daar 2 uur wachttijd. Bij de trein is dit meestal een half uur. Na de vlucht moet je meestal ook naar het centrum. Dit kost ook veel tijd waardoor je qua netto tijd weinig opschiet. Moet je echter richting de Balkan of andere gebieden met slechte verbindingen dan heeft het vliegtuig wel een grote tijdswinst die met vele uren op kan lopen. Over het algemeen geldt dat hoe verder de bestemming is, hoe aantrekkelijker het is om met het vliegtuig te reizen vanuit tijdsperspectief.
Het grootste probleem bij deze 2 punten is de effectieve manier van reclame maken door de vliegtuigindustrie. Zij bieden bijvoorbeeld regelmatig tickets aan voor lage prijzen waardoor veel mensen het vliegtuig pakken. Daarnaast zijn er veel vergelijkingssites waardoor het boeken van goedkope tickets relatief eenvoudig is. Dit is bij de trein een stuk moeilijker te vinden. Hierdoor lijkt het veel aantrekkelijker om met het vliegtuig te gaan. Al is er wel veel verbetering zichtbaar, waaronder bijvoorbeeld de kalender op NS International, waardoor je duidelijk kan zien wanneer je aantrekkelijk kan reizen, kan het toch lonen om bijvoorbeeld in het buitenland te kijken voor dezelfde tickets. Dit kan zomaar tientallen euro’s schelen.
Het laatste punt wat invloed heeft is comfort. Dit punt verschilt wel per verbinding maar zeker op stations is er ruimte voor verbetering. Als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Londen wilt, dan moet je door de douane en heb je daarna een half uur wachttijd. De plaats waar je moet wachten is te klein en er zijn weinig voorzieningen. Dit kan zorgen voor erg negatieve reiservaringen. Daarom is het belangrijk om op een station goede voorzieningen en genoeg ruimte te hebben om bij wachttijd een comfortabele tijd te hebben op het station. Je kan ook bijvoorbeeld wachttijd hebben als je moet overstappen. Ook dan is het plezierig om goede voorzieningen te hebben.
Ook bijvoorbeeld regels rondom treinreizen verschillen, dit is vooral voor kinderen. In Nederland zijn kinderen tot 3 jaar bijvoorbeeld gratis, terwijl in Zwitserland kinderen tot 15 jaar gratis met de ouders mee mogen reizen. Voor internationaal reizen is duidelijkheid wel vereist, zodat je niet met allerlei verschillende regelgeving te maken hebt.
Van De Hulsbeek, J. (2023, 26 september). Boos, bang en verdrietig: een op de vijf jongeren ervaart klimaatstress. NOS. https://nos.nl/artikel/2491852-boos-bang-en-verdrietig- een-op-de-vijf-jongeren-ervaart-klimaatstress
EenVandaag. (2023, 21 juli). Internationale trein heeft last van gebrek aan vergelijkingssites: “Vliegtickets kopen is heel makkelijk”. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/internationale-trein-heeft-last-van-gebrek-aan-vergelijkingssites-vliegtickets-kopen-is-heel-makkelijk/
Greenpeace Nederland. (2023, 27 juli). Treintickets gemiddeld twee keer zo duur als vliegen. Greenpeace Nederland. https://www.greenpeace.org/nl/greenpeace/59556/treintickets-gemiddeld-twee-keer-zo-duur-als-vliegen/#:~:text=Met%20de%20trein%20op%20vakantie,een%20nieuw%20rapport%20van%20Greenpeace.
Hoe laat moet ik in het station zijn - inchecken | Je reis. (z.d.). Eurostar. https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/je-reis/inchecken
Hildebrand (Treinreiziger.nl) & treinreiziger.nl. (2020, 6 november). Tip! Kinderen reizen gratis per trein naar het buitenland. Treinreiziger.nl. https://www.treinreiziger.nl/met-de-trein-en-kinderen-naar-het-buitenland/
Hildebrand (Treinreiziger.nl) & treinreiziger.nl. (2016, 28 oktober). Nieuwe stationsklok maakt atoomklok overbodig. Treinreiziger.nl. https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-stationsklok-maakt-atoomklok-overbodig/
Pascoe, R. (2023, 13 oktober). Solution in sight for London-Amsterdam Eurostar train services - DutchNews.nl. DutchNews.nl. https://www.dutchnews.nl/2023/10/solution-in-sight-for-london-amsterdam-eurostar-train-services/
Tea. (z.d.). Taking the Eurostar from Amsterdam to London: What to expect at the Eurostar terminal – tea was here. https://www.teawashere.com/8602/amsterdam-eurostar-terminal-london/
Thuiswinkel. (2019, 26 november). Eurotekens op je website. Yay or nay? - e-Academy.org. e-Academy.org. https://www.e-academy.org/nieuws/eurotekens-op-je-website-yay-or-nay/
Treinticket Thalys. (2011, 20 december). gijssterks. https://gijssterks.wordpress.com/2007/04/19/ik_schreef_het_/
Geld voor de trein, (Thuiswinkel, 2019)
Een klok, (Pascoe, 2023)
De ingang van het Eurostar platform bij Amsterdam (Tea, z.d.)
Een treinticket, (Treinticket Thalys, 2011)
De Eurostar, (Pascoe, 2023b)
Er zijn best wel mensen die met de trein willen reizen in plaats van bijvoorbeeld het vliegtuig. Meestal doemen er dan wel een aantal problemen op die het gebruiksgemak zeker niet bevorderen en zo een afschrikwekkende werking krijgen. Er zijn 4 dingen die veranderd zouden kunnen worden om het aantrekkelijker te maken om met de internationale trein te reizen. Dit zijn:
A. De prijs
B. De tijd
C. Het beschikbaar stellen van totaal tickets
D. Comfort
Voor veel mensen is de prijs afschrikwekkend. Dat komt omdat het gevoel is dat de treintickets wel 1,5 tot 2 keer zo duur zijn, wat ook bijvoorbeeld een onderzoek van Greenpeace onderschrijft (Greenpeace Nederland, 2023). Het is waar dat over het algemeen treintickets duurder zijn. Echter als de kosten meegenomen worden om van en naar het vliegveld te reizen dan blijkt er uiteindelijk niet veel verschil in kosten te zitten, en is vooral bij directe verbindingen er de mogelijkheid dat de trein zelfs goedkoper is( (De trein is allang niet meer veel duurder dan het vliegtuig, 2022). Hierbij moet je wel op tijd zijn met boeken want hoe kleiner de tijd tussen boeking en vertrek is, hoe hoger de kosten zijn. Er zijn echter ook veel plaatsen die nog slecht verbonden zijn waar de trein nog geen serieus alternatief is, en dus veel duurder dan het vliegtuig.
Om dit probleem aan te pakken is het vooral belangrijk om de echte feiten op tafel te leggen en zo de trein in een beter daglicht te zetten. Dit kan ervoor zorgen dat mensen eerder voor de trein kiezen. Ook is het beter om meer verbindingen aan te leggen zodat er meer bestemmingen zijn waar de trein serieus kan concurreren met het vliegtuig.
Daarom is het belangrijk dat er vergelijkingssites komen om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken zodat je de goedkoopste tickets kan vinden. Net als bij vliegtuigmaatschappijen is het bij treinmaatschappijen zo, dat elke treinmaatschappij dat per bestemming scheelt welke maatschappij het goedkoopst is. Er is al wel 1 vergelijkingssite maar die is vrij onbekend en 1 vergelijkingssite is minimaal.
Daarnaast zijn de vele ‘verborgen’ kosten een punt wat voor veel irritatie kan zorgen. Dit gaat bijvoorbeeld om het boeken van een gegarandeerde zitplaats. Dit zijn allemaal extra kosten die niet standaard bij het ticket zijn inbegrepen. Dit kan ervoor zorgen dat je, als je deze extra’s niet koopt, op de grond moet zitten wat natuurlijk niet erg comfortabel is.
Het laatste punt is overstaptijden. Doordat er op het spoor verschillende maatschappijen aanwezig zijn, is het netwerk niet goed op elkaar afgesteld wat kan zorgen voor lange overstaptijden. Als dit beter geïntegreerd is, dan kan dat veel reistijd schelen.
Bij de concurrenten van de trein, de auto en het vliegtuig, heb je deze problemen niet aangezien je daar altijd kunt zitten. Ook is het veel comfortabeler als je moet wachten voor je verder kunt, aangezien je dan altijd wel kunt zitten en er genoeg eten en drinken te halen is.